Dagbok SM 2021, del 2 av 5

Dagbok SM 2021, del 2 av 5

Det här är andra delen av min dagbok från Sverigemästerskapet i karting i Rasbo utanför Uppsala under 2021, vårt första SM.

/ Anna

Dag 2, onsdagen 4/8, officiell träning

I kväll är jag trött. Det blev sent igår och väckarklockan ringde redan vid sex i morse. Tre officiella träningspass stod på schemat för idag.

Det var transpondrar på kartarna och livetiming på Scorit. Det var ganska skönt så att man får svart på vitt hur snabba alla är. Men det betyder ju också att SM är igång och det är allvar.

34 startande är det i klassen Junior 60. Det är de bästa förarna från alla landsändar. Äntligen får vi mäta oss mot dem alla samtidigt. 

Och det gick bra. På första träningen satte Oskar 11:e snabbaste tid. Det var jättebra och vi var glada. Till andra träningspasset såg det inte alltför bra ut i början. Oskar låg länge nere på 16:e plats och han hade långsammare kartar framför sig på banan som han fightades med om banposition. Men så kom han loss och hoppade upp till tionde bästa tid och varvet efter, 12:e varvet, upp till sjunde snabbaste tid. Den placeringen behöll han tills passet tog slut.

En sjunde bästa tid kändes fantastiskt. Men vi kunde inte bara nöja oss med det. Vi planerade att testa lite nya inställningar på förgasaren till sista passet. Efter första varvet var han näst snabbast, tappade till tredje snabbast och på tredje varvet ner till femte snabbaste tid. Och där låg han kvar ända till sista varvet då han tappade ner till sjätte snabbaste tid.

En sjätte snabbaste tid i sista träningspasset på SM! Och bara två tiondelar bakom snabbaste tid! Förarna framför är riktigt duktiga förare så det är verkligen inget att skämmas över. Det är så pass att det känns som om det är lite för bra för att vara sant.

Vad ska hända till tidskörningen i morgon? Då ska alla ut på sprillans nya däck. Kommer förarna som kör för stora team att få nya racetrimmade motorer då? Kommer de att få nya förgasare? Vi har ju redan skruvat på all vår bästa utrustning.

Men kan de verkligen slänga på en motor man inte kört med tidigare till tidskörningen och bara hoppas att den går? Eller har alla börjat använda allt det bästa de har redan? Att det kan vara så mentalt jobbigt att tävla!

Oskar siktar på topp 6 (för att få pokal) och blir nöjd med topp 10, säger han. Vi blir nöjda med topp 15 för vi vågar inte riktigt tro att det ska hålla hela vägen. Det är många dagar, mycket press och stress. Man ska orka, mentalt, energimässigt och man måste sova ordentligt. 

Och på tal om att sova så är det nog dags att göra det snart så att vi alla är utvilade i morgon. Men det är 40 minuter tills det ska vara tyst på campingen så än pratas och skrattas det överallt och hundar skäller och motorer körs. Det är god stämning där utanför. Det är en del av upplevelsen: att få vara här med så många andra som brinner för den här sporten och är här för att kämpa och ha roligt. God natt!