Pep talk
Nu drar strax tävlingssäsongen igång på allvar. På grund av pandemin är den försenad, precis som förra året, men till skillnad från förra året så ska vi faktiskt tävla hela säsongen. Vi ska tävla i klassen J60 nu när Oskar äntligen har åldern inne.
Vissa dagar är allt bara roligt, andra dagar är det lite motigare och kämpigare. Det gäller inte bara föraren utan även för mekanikerna. Men när föraren har en sämre dag gäller det för föräldern att peppa så mycket man kan, särskilt när det är dags för tävling. Det gäller att ha rätt fokus.
Det finns vissa saker som jag brukar påminna min förare om på pregrid eller innan karten ska rullas fram på pregrid. Jag brukar bland annat säga: Ha kul nu! För det är det det vikigaste av allt, att ha kul när man kör. Har man kul så spelar resultatet inte lika stor roll. Har man kul slappnar man av och njuter av tävlingen, vilket kan leda till att föraren presterar bättre.
Jag brukar säga till min förare att han ska tro på sig själv. Jag vet att han är duktig så jag önskar att han också ska veta det. Han ska veta att han har lika stor anledning att vara där på startgriden som alla andra förare. Han ska känna det och vara bekväm i det. Det jobbar jag på att överföra till honom.
När det är svåra förhållanden brukar jag säga åt min förare att han ska använda huvudet på banan. Iaktta, analysera och förutspå. Tänka ett steg längre. Dyk inte på innern när det inte finns plats utan vänta tills det är läge. Gör inga dumheter utan var smart, använd huvudet helt enkelt.
Det handlar inte bara om att använda huvudet, utan också om att behålla lugnet när det kör ihop sig. Försök att inte få panik utan ta det coolt. Fokusera på det som är framför och låt det som är bakom vara bakom. Samma sak gäller för vad som händer på sidan av banan eller i ett tidigare heat. När hjälmen ska på lämnar man allt annat utanför och försöker behålla lugnet.
Väl ute på banan gäller det att hitta sin egen rytm och sin egen takt. Försöka att hitta greppnivån utan att överköra. Jag brukar säga åt min förare att inte bry sig om hur fort de andra kör utan fokusera på hur fort han själv kan köra med det material han har för att få ut mesta möjliga ur det.
Slutligen brukar jag säga åt min förare att han aldrig ska ge upp. Hur hopplöst det än kan kännas eller verka så ska man aldrig ge upp. Man vet aldrig vad som händer på banan framför en. Plötsligt är det några andra förare som krokar ihop eller gör ett misstag och då gäller det att man är där och kan ta den placering man får. Har man gett upp är man inte där och kan inte dra nytta av tillfälligheterna.
Det är ingen idé att gråta över ett dåligt heat för hur ska man då se banan i nästa heat. Och ser man inte banan, hur ska man då kunna plocka placeringar och jobba sig upp genom fältet? Vi har varit med om framgångar men också en hel del motgångar i vårt team. Det viktigaste är att vi alltid försökt lära oss av det vi är med om och det vi upplever under tävlingarna. Det gör det lättare att se det positiva i allt som händer och sker.
De här illustrationerna har jag gjort för att påminna oss alla i teamet och kanske någon av er också om hur viktigt pep talk är och vad som är viktigt när man ska tävla, inte bara vad som är viktigt för föraren utan också för mekanikerna, ja hela teamet.
Någon frågar kanske: Vilket drev kör man med på den här banan? Du kanske svarar 77 för att det passar din motor och din förares körstil. Det betyder inte att den som frågar lyckas bäst med ett 77-drev. Detsamma gäller pep talk. Det som fungerar på en förare fungerar kanske sämre för en annan. Bara för att det fungerar för oss betyder det inte att det fungerar för just dig och din förare. Det gäller att lära känna sin förare och förstå hur han eller hon fungerar och vad drivkraften är. Det gäller också att komma fram till vilken ledarstil du själv vill ha.
Men en sak är säker, glöm inte, det ska alltid vara roligt, annars kan vi lika gärna lägga av.
Text: Anna Wiik
Illustrationer: Anna Wiik
Senaste kommentarer